Perancangan Kampanye Sosial Pengelolaan Kebiasaan Media Sosial yang Sehat pada Remaja Usia 15-18 Tahun
Abstract
Penggunaan media sosial dan kesehatan jiwa memiliki korelasi yang kuat. Penelitian terbaru menunjukkan bahwa lama waktu penggunaan media sosial dapat mempengaruhi kualitas kesehatan jiwa individu. Kecanduan menjadi salah satu permasalahan yang muncul selain efek psikologis lainnya yang diakibatkan oleh penggunaan media sosial. Remaja yang berada di fase perkembangan psikologis, menjadi penyumbang terbesar pengguna media sosial. Minimnya edukasi mengenai penggunaan media sosial yang sehat menyebabkan kecanduan semakin meningkat. Berangkat dari masalah tersebut, dirancang sebuah kampanye pengelolaan kebiasaan media sosial yang sehat dengan mengangkat isu kecanduan media sosial. Dengan dirancangnya kampanye tersebut, diharapkan dapat memberi wawasan dan dorongan kepada remaja untuk menerapkan penggunaan media sosial yang sehat dan seimbang.
Kata kunci: Kampanye, Kecanduan, Media Sosial, Remaja
-----
Â
The use of social media and mental health has a strong correlation. Recent research shows that the time spent on social media affects the quality of mental health. Addiction is one of the most common problem that arise in addition to other psychological effects caused by the use of social media. Teenagers who are in the phase of psychological development are the biggest contributors to social media users. The lack of education about healthy use of social media causes addiction to increase. Based on this problem, a campaign for managing healthy social media habits was designed by raising the issue of social media addiction. With this campaign, it is hoped that it can provide insight and encouragement to teenagers to implement a healthy and balanced use of social media.
Keywords: Campaign, Social Media, Addiction, Teenager
Full Text:
PDFReferences
Chew, W. J., Lim, X., Loh, C., & Quee, Y. J. (2011). Unplug! World Wider than WWW : A Campaign Addressing Internet Dependency Amongst Youth. Final year project report, Nanyang Technological University. Diambil kembali dari https://hdl.handle.net/10356/93907
Hilliard, J. (2020, September 17). Social Media Addiction. Diambil kembali dari Addiction Center: https://www.addictioncenter.com/drugs/social-media-addiction/Longstreet, P., & Brooks, S. (2017). Life satisfaction: A key to managing internet & social media addiction. Technology in Society. doi:10.1016/j.techsoc.2017.05.003
Sadek, S. S. (2021, Maret). Innovative Solutions for Awareness Campaign of Social Media Addiction and Its Consequences. International Design Journal, 11(2). Diambil kembali dari https://www.researchgate.net/publication/349899062_Innovative_Solutions_for_Awareness_Campaign_of_Social_Media_Addiction_and_Its_Consequences
Refbacks
- There are currently no refbacks.
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Published by :
Department of Visual Communication Design Institut Teknologi Nasional Bandung
Address : PHH. Mustofa street 23 Bandung 40124
Contact : Phone 7272215 Fax 7202892
Email : rekamakna@itenas.ac.id
____________________________________________________________
This journal is licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.