Perancangan Media Kampanye Cegah Katarak Senilis untuk Wilayah Jawa Timur Usia 30-50 Tahun

Atikah Shoutul Ishlah, Octaviyanti Dwi Wahyurini

Abstract


Katarak adalah penyebab kebutaan tertinggi di Indonesia. Penyebab katarak terbanyak disebabkan oleh usia yaitu disebut katarak senilis dengan kasus tertinggi di wilayah Jawa Timur. Setiap tahun masyarakat mengalami peningkatan awareness terkait katarak, namun hal tersebut tidak signifikan terhadap penurunan kasus katarak dari tahun ke tahun. Selain itu, dominasi katarak di Jawa Timur disebabkan oleh faktor penyebabnya, yaitu sinar UV, kebiasaan merokok dan diabetes. Oleh karena itu, penulis merancang perancangan kampanye Cegah Katarak untuk ajakan mencegah terjadinya katarak. Dalam perancangan ini, metode yang digunakan adalah depth interview, kuesioner, observasi, studi literature, studi eksisting, riset eksperimental, dan user testing. Perancangan ini menghasilkan output media, yaitu video iklan layanan masyarakat, video teaser, media sosial, website, media cetak, TVC, dan billboard yang diletakkan di berbagai titik strategis di kota-kota wilayah Jawa Timur.

Kata kunci: Kampanye, Katarak, Pencegahan, Media Kampanye

------

A cataract is the leading cause of blindness in Indonesia. The most common cause of cataracts is age, which is called senile cataract with the highest cases in East Java. Every year the community experiences an increase in awareness regarding cataracts, but this is not significant for the decrease in cataract cases from year to year. In addition, the dominance of cataracts in East Java is caused by the causative factors, namely UV rays, smoking habits and diabetes. Therefore, the authors designed the Prevent Cataract campaign design to invite the prevention of cataracts. In this design, the methods used are depth interviews, questionnaires, observation, literature studies, existing studies, experimental research, and user testing. This design produces media outputs, namely public service advertisement videos, teaser videos, social media, websites, print media, TVC, and billboards placed at various strategic points in cities in East Java.

Keywords: Campaign, Cataract, Prevention, Campaign Media

 


Full Text:

PDF

References


A. Nursalikah, “Katarak Penyebab Kebutaan Tertinggi di Jatim,†2019. [Online]. Available: https://nasional.republika.co.id/berita/pz7lcn366/katarak-penyebab-kebutaan-tertinggi-di-jatim. [Accessed: 23-Nov-2020].

B. C. Hadini and B. Indrojarwo, “Perancangan Kampanye Media Sosial Instagram ‘ Youthoffers ’ sebagai Channel Indonesia,†vol. 9, no. 2, 2020.

E. Ortiz-Ospina, “The rise of social media,†2019. [Online]. Available: https://ourworldindata.org/rise-of-social-media. [Accessed: 30-Jan-2022].

Kementerian Kesehatan RI, “Situasi Gangguan Penglihatan,†Jakarta Selatan, 2018.

P. Astari, “Katarak: Klasifkasi, Tatalaksana, dan Komplikasi Operasi,†vol. 45, 2018.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________

Indexed by:

____________________________________________________________

Published by :

Department of Visual Communication Design Institut Teknologi Nasional Bandung

Address : PHH. Mustofa street 23 Bandung 40124

Contact : Phone 7272215  Fax 7202892

Email : rekamakna@itenas.ac.id

____________________________________________________________

Flag Counter

View My Statistics

This journal is licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License