Graphic Manual Standard’s Logo as Communication Strategy: Case Study Logo of Universitas 'Aisyiyah Bandung’
Abstract
Universitas ‘Aisyiyah Bandung sebagai perguruan tinggi yang baru berdiri pada tahun 2020, merupakan Universitas yang memiliki sejarah, nilai dan kebermanfaatan yang terintegrasi dalam visi dan misi institusi. Sebagai universitas yang baru berdiri,
pengenalan identitas menjadi salah satu strategi komunikasi yang penting untuk
dilakukan; terutama dalam era digitalisasi. Demi mengkomunikasikan secara efektif dan efisien, menggunakan pendekatan kualitatif dengan studi kasus dan analisis dokumentasi, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi nilai Universitas ‘Aisyiyah yang terintegrasi dalam bentuk logo, yang kemudian distandardisasi sebagai strategi komunikasi identitas visual universitas. Dari hasil penelitian diperoleh seperangkat nilai yang berelasi dengan visi dan misi universitas yang dituangkan dalam bentuk logo sebagai bentuk ekspresi, dan konsistensi yang dipakemkan dalam buku manual grafis logo dapat mempertahankan konsistensi komunikasi nilai-nilai integritas Universitas ‘Aisyiyah Bandung.
Kata kunci: strategi komunikasi, identitas visual, logo
-----
Universitas ‘Aisyiyah Bandung, as a new college established in 2020, is a university
with history, values, and benefits integrated into the vision and mission of the institution. As a newly established university, identity recognition becomes a vital communication strategy to undertake, especially in the era of digitalization. In order to communicate effectively and efficiently, using a qualitative approach with case studies and documentation analysis, this study aims to identify the values and benefits that have integrated in logo’ university, and standardized for effectively strategy communication about university's visual identity. From the results of the research will be obtained a set of values related to the vision and mission of the university that is poured in the form of a logo as a form of expression, as well as a logo graphic manual used to maintain the consistency integrated communication of value and belief of Universitas ‘Aisyiyah Bandung.
Keywords: communication strategy, visual identity, logo
Â
Full Text:
PDFReferences
Belch, G. E., & Belch, M. A. (2004). Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective 6th. New York: McGraw-Hil L.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Knapp, D. E. (2002). The Brand Mindset (edisi Bahasa Indonesia). Yogyakarta: Penerbit Andi.
Rustan, S. (2013). Mendesain logo. Gramedia Pustaka Utama.
Sadat, A. M. (2009). Brand belief: Strategi membangun merek berbasis keyakinan. Jakarta: Salemba Empat.
Safanayong, Y. (2006). Desain-desain komunikasi, komunikasi visual: visual terpadu. Arte Intermedia.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Published by :
Department of Visual Communication Design Institut Teknologi Nasional Bandung
Address : PHH. Mustofa street 23 Bandung 40124
Contact : Phone 7272215 Fax 7202892
Email : rekamakna@itenas.ac.id
____________________________________________________________
This journal is licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.