Creativity Improvement of Karang Taruna at Jagakarsa Village through the Utilization of Youtube Channel
Abstract
The purpose of this community service activity is to provide socialization about the use of Youtube as a medium for improving youth’s creativity so that they are active and creative in making events and activities in their environment. From the implementation of this community service, it is hoped that it can spark enthusiasm of Jagakarsa Karang Taruna’s members to develop their creativity in creating events and activities in their village. This community service was carried out at Karang Taruna RT 002 RW 03 Jagakarsa Village, Jagakarsa District, South Jakarta. The result of this community service activity is that the members of this Karang Taruna are able to edit their video documentation so that it is ready to be published on their Youtube channel Karang Taruna RT 02 RW 03 Jagakarsa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ashary, L. (2016). Optimalisasi Pemberdayaan Karang Taruna Dalam Pengembangan Desa Silomukti Kabupaten Situbondo. Optimalisasi Pemberdayaan Karang Taruna Dalam Pengembangan Desa Silomukti Kabupaten Situbondo, 725–738.
Chandra, E. (2018). Youtube, Citra Media Informasi Interaktif Atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadi. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(2), 406. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i2.1035
Crisandye, Y. F. (2018). PERAN KARANG TARUNA DALAM PENGEMBANGAN KREATIVITAS REMAJA (Studi kasus di Karang Taruna Remaja Kita RW 14 kelurahan Cibeber Kecamatan Cimahi selatan). Comm-Edu (Community Education Journal), 1(3), 94.
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i3.2101
David, E. R. (Eribka), Sondakh, M. (Mariam), & Harilama, S. (Stefi). (2017). Pengaruh Konten Vlog Dalam Youtube Terhadap Pembentukan Sikap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sam Ratulangi. Acta Diurna, 6(1), 93363.
Istifadhoh, N. (2020). Pemberdayaan Pemuda Karang Taruna Melalui Sinau Bareng Ademos Indonesia. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 2(2), 147–154. https://doi.org/10.31538/iijse.v2i2.467
Kawalod, F., Rorong, A., & Londa, V. (2015). Peranan Organisasi Karang Taruna Dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa (Suatu Studi Di Desa Tewasen, Desa Pondos, Desa Elusan, Desa Wakan Kecamatan Amurang Barat Kabupaten Minahasa Selatan). Jurnal Administrasi Publik UNSRAT, 3(031), 1379.
Kemendagri. (2018). Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2018 tentang Lembaga Kemasyarakatan Desa dan Lembaga Adat Desa Pasal 7 Angka 3.
Kurniasari, D., Suyahmo, P., Lestari, P., Pd, S., Si, M., Pendidikan, P., & Politik, J. (2013). Peranan Organisasi Karang Taruna Dalam Mengembangkan Kreativitas Generasi Muda Di Desa Ngembalrejo. Unnes Civic Education Journal, 2(2), 77–82.
Latipah, I. (2020). Pemberdayaan Perempuan Melalui Pemanfaatan Media Youtube Dalam Meningkatkan Keterampilan Wirausaha. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(2), 83. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i2.4150
Novitasari, T., & Susanto, F. (2019). Bentuk Kreativitas Pemuda Karang Taruna dalam Pembangunan Desa Bening. Penamas Adi Buana, 2(2), 25–28. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/pkn/article/view/7546/58484eyu8x2v
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House). Jurnal Common, 3(1), 71–80. https://ojs.unikom.ac.id/index.php/common/article/view/1950
Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625
Sawitri, N. (2014). Partisipasi Pemuda Dalam Program Karang Taruna Desa (Studi Pada Pemuda Di Dusun Kupang Kidul Desa Kupang Kecamatan Ambarawa). Journal of Non Formal Education and Community Empowerment, 3(2), 44–48.
Setiadi, A. (2014). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Jurnal Ilmiah Matrik, 16(1).
Wadu, L. B., Ladamay, I., & Jama, S. R. (2019). Keterlibatan Warga Negara Dalam Pembangunan Berkelanjutan Melalui Kegiatan Karang Taruna. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 1. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v9i2.7546
Watie, E. D. S. (2016). Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media). Jurnal The Messenger, 3(2), 69. https://doi.org/10.26623/themessenger.v3i2.270
Yusi Kamhar, M., & Lestari, E. (2019). Pemanfaatan Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.33366/ilg.v1i2.1356
DOI: https://doi.org/10.26760/rekaelkomika.v3i1.30-37
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Address:
Electrical Engineering Institut Teknologi Nasional Bandung
20th Building 3rd Floor
Jl. PHH. Mustapa 23 Bandung 40124
Tlp. 022-7272215, Fax. 022-7202892,
e-mail: rekaelkomika@itenas.ac.id
Indexed:
Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.